Empire
Aranżacje wnętrz stylizowanych powinny nawiązywać do konkretnych trendów historycznych.
Francuski styl empire , który ukształtował się we Francji w latach dziewięćdziesiątych XVIII wieku nazwano narzędziem propagandy napoleońskiej. Ten modny w całej europie styl charakteryzował się wnętrzami o luksusowych draperiach z jaskrawego jedwabiu, przypominającymi wielkie namioty wojskowe, wyposażonymi w dość masywne meble o prostych kształtach, bogato zdobione złoceniami i złoconym brązem.
empire charakteryzował się wnętrzami o luksusowych draperiach
We Francji podobnie jak i w Anglii, był to okres klasycyzmu, niemniej jednak styl empire podlegał też innym silnym wpływom. Na elementy antyczne nakładały się motywy wysławiającą militarną potęgę Napoleona. Po jego kampaniach w Egipcie do głosu doszły motywy egipskie. W dekoracjach pojawiły się sfinksy, skrzydlate lwy, greckie kariakydy, łabędź(…) oraz cesarski orzeł. Inne jeszcze motywy to gwiazdy, palmety, kwiat lotosu, medaliony oraz ”napoleońska pszczoła”.
Ściany
Tkaniny Na ścianach często wieszano jedwab – jednobarwny, lub o prostym wzorze; popularnością cieszył się kolor jaskrawożółty, zielony i purpurowy. Tkaniny czasami przyklejano do ścian, zwykle jednak drapowano je w sposób przypominający namiot. Połączenia między sufitem w kształcie namiotu, a ścianami zakrywano niekiedy lambrekinem w kształcie proporca.
Tapety Francuzi byli w owym czasie najlepszymi producentami tapet, które często stanowiły imitację tkanin. Wzory przeważnie dobierano do zasłon i obić tapicerskich. Często pomieszczenia oklejano pasami papieru mającymi pełnić rolę bordiury.
Bardzo modne były tapety z motywami przedstawiającymi widoki miast – Paryża, Londynu, Konstantynopola –także ilustracje scen ze znanych dzieł literackich.
Okna
Podciągane do góry zasłony nie były modne. Para zasłon często z muślinu, była zazwyczaj zwieńczona wymyślnie upiętymi, mocowanymi na stałe draperiami z jedwabiu . Czasami okno przesłaniano dodatkowo jednobarwną roletą dobraną do jedwabnych draperii.
Meble
Meble miały proste geometryczne kształty, przejęte zazwyczaj z wzorów antycznych i zdobione były motywami , takimi jak sfinks , łabędź Józefiny, skrzydlaty lew czy kariatyda. Wojny napoleońskie utrudniły dostęp do egzotycznych materiałów , takich jak np. palisander czy mahoń, wytwórcy mebli korzystali wiec z lokalnego drewna – klonu, buku, i orzecha włoskiego.
Wiele krzeseł miało szablaste nogi ,produkowano też taborety oparte na wzorze rzymskiego składanego stołka. Idąc za przykładem starożytnego Egiptu, nóżki mebli w formie łap zwierzęcych stosowano powszechnie w konsolach , gerydonach (okrągłych postumentach na świeczniki)i innych sprzętach. Popularne były szezlongi z oparciem z jednej strony lub też wysokimi oparciami o zróżnicowanych wzorach.
Oświetlenie
Nowe lampy olejne stanowiły dużo lepszą formę oświetlenia, ale w eleganckim towarzystwie, zwłaszcza przy uroczystych okazjach, nadal oświetlano pomieszczenia woskowymi świecami.
Akcesoria
Fabryka w Sevres opracowała już w tym czasie metodę wyrobu porcelany twardej. Zdobiono ją soczystymi barwami , często dodając złote akcenty, a czasami nawet kropki emalii mające imitować szlachetne kamienie. Kształty oparte były na wzorach naczyń greckich ,rzymskich i egipskich , bądź w formie walca i kuli.
Najwybitniejszym twórcą wyrobów z metalu był Pierre- Philippe Thomire. Wykonywał okucia meblowe z brązu ,obudowy do zegarów z Sevres ,duże urny, delikatnie modelowane liśćmi i postaciami, oraz kandelabry.1
Projektant wnętrz Lublin – Urszula Tomaszewska
Ciekawie się czyta, aż mi się zachciało tak zrobić salon. dużo konkretów. Dodaje stronkę do ulubionych.